کد مطلب:35008
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
اثر تربيتي معاد در روايات اسلامي را بيان كنيد؟
نه تنها در آيات قرآن كه در روايات اسلامي نيز اين موضوع بازتاب گستردهاي پيدا كرده است و رابطه عميق و ريشهدار و مستمر اين دو را با يكديگر روشن ميسازد، به عنوان نمونه به روايات زير توجه كنيد
1 ـ علي (ع) در نهجالبلاغه ميگويد «وَالله لَاَنْ اَبِيْت عَلي حَسَكِ السُّعدان مُسَعَّداً، اَوْ اُجَرِّ فيِ اْلاَغْلالِ مُصَفَّداً، اَحَبُّ اِلَيَّ مِنْ اَنْ اُلْقَي اللهَ و رَسُولَهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ ظالِماً لِبَعْضِ الْعِبادِ وَِِ غاصِباً لِشَيءٍ مِنَ الْحُطامِ» (نهج البلاغه، خطبه 224) [به خدا سوگند، اگر شب را به روي خارهاي جانگداز «سعدان» بيدار بسر برم، و (روزها) در غل و زنجيرها بسته و كشيده شوم، برايم خوشتر است از اينكه خدا و رسولش را روز قيامت در حالي ملاقات كنم كه به بعضي از بندگان ستم كرده، و چيزي از اموال دنيا را غصب نموده باشم].
علي (ع) بعد از اين جملهها داستان معروف برادرش «عقيل» را به ميان ميآورد، كه از شدّت فقر و پريشاني به او پناه آورده بود، و تقاضا داشت بر خلاف قانون عدل اسلامي چيزي اضافه بر سهمش از بيت المال به او بدهد.
امّا امام قطعه آهني را در آتش تفتيده ميكند، و نزديك دست او ميبرد، و هنگامي كه ناله عقيل بلند ميشود، به او ميفرمايد تو چگونه از اين آتشي كه حكم بازيچه را دارد فرياد ميكشي؟ امّا مرا به سوي آتشي ميكشاني كه خداوند جبّار با شعله خشم و غضبش آن را برافروخته است! (نهج البلاغه، خطبه 224 (با تلخيص).)
امواج نيرومند و تكان دهنده ايمان به معاد و تأثير آن در اجراي عدالت و مقاومت در برابر هرگونه انحراف و گناه، در اين كلمات به وضوح به چشم ميخورد، و نمونه زندهاي است از تجلّي ايمان به رستاخيز و دادگاه عدل الهي در اعمال انسان.
2 ـ در حديثي از امير مؤمنان علي (ع) ميخوانيم «مَنْ اَيْقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطَيِّه» [كسي كه يقين به جانشين (و پاداش قيمت) داشته باشد در بخشش سخاوتمند خواهد بود] (بحار الانوار 74 (روضه بحار)/ 385)
اين حديث نيز به خوبي نشان ميدهد كه ايمان به معاد، انسان را سخاوتمند و بخشايشگر ميسازد.
3 ـ در غرر الحكم از همان حضرت در عبارتي صريح و آشكار ميخوانيم كه فرمود «اِجْعَلْ هَمَّكَ لِمَعادِكَ تَصْلُحْ» [همّ خود را در معاد قرار ده تا صالح شوي] (غرر الحكم)
پيام قرآن ج 5
ايت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.